× Diğer Havasoğutmalılar

Hebmüller

11 yıl 10 ay önce #95 Yazan: ToRnedo
Hebmüller, ToRnedo tarafından oluşturuldu
Arkadaşlar Türkiye de bulunmayan bu volkswagen modelinin hikayesi şu şekilde.
Alıntıdır.

Hebmüller

Hebmüller Type14A*, Volkswagen kaplumbağa’nın farklı ve değişik karosere sahip modelleri arasında belkide en büyüleyici olanıdır.

Hebmüller, Volkswagen trajedisi olmanın yanında kısa bir üretim süreci yaşamış ve az sayıda üretilmiştir. Günümüzde hava soğutmalı klasik Volkswagen’ler içindeki en önemli mücevherlerden biridir.

1889’da, Joseph Hebmüller tarafından Hebmüller & Sons adı altında Almanya Wuppertal’da kurulmuştur. Aslında Hebmüller ilk kurulduğu tarihlerde diğer bütün karoser-gövde üreten firmalar gibi at arabası üretimi yapmaktadır. 1919 yılında Joseph Hebmüller’in ölümünden sonra dört oğlu otomobil gövdesi modifiyesine başlarlar. II. Dünya Savaşı öncesi özellikle Ford Taurus ve Adam Opel otomobillerini lüks convertible haline getirmektedirler. II. Dünya Savaşı sonrasında ise Volkswagen için
Type 18A** modelini üreteceklerdir.

1948 yılına gelindiğinde Volkswagen 25.000 adet Type1-kaplumbağa üretmiş olmanın yanında bu modelin cabrio versiyonunu üretmek için iyi tanınmış bir karoser firması aramaktadır. Mayıs 1948’de Volkswagen’in yeni başkanı Heinrich Nordhoff kaplumbağa’nın cabrio versiyonunun yapılması için iki karoser-gövde firması ile anlaşır. Bunlar Osnabrück’teki Wilhelm Karmann Coachwerks ve Wuppertal’daki Karosserie Hebmüller firmalarıdır. Volkswagen’in bu firmalarla yaptığı anlaşmaya göre Volkswagen kaplumbağa şasisi kullanarak, Karmann 4 kişilik, Hebmüller 2 kişilik cabrio üretecektir.

Aralık 1948’de Hebmüller üç adet prototip hazırlar. Prototiplerde ön cam kaplumbağalarda olduğu gibi korunmuş, kapılar modifiye edilmiş ve kapı dışına alüminyum çıta eklenmiştir. Ön bagaj kapağında bir değişiklik yapılmamış ancak arka motor kapağı el yapımı olarak tasarlanmış, arka plaka lambası içine fren lambası eklenmiştir. 1.Prototipte 1946-47 stili tamponlar ve geniş VW logosu bulunan jant kapakları vardır. 2.Prototipte yeni tip tampon ve alışılmışın dışında farklı*** üretilmiş jant kapakları bulunmaktadır. 3.Prototipte ise normal jant kapakları vardır.

1949’a gelindiğinde ilk üretim öncesi test aracı üretilir. Bu araçta ön camın sağlamlaşması ve tentenin kapalı pozisyonda ön camı zorlamaması için çok sayıda metal plaka ile gövdeye destek sağlanmıştır. Aracın her iki yanı çelik barlar ile desteklenmiş ve sağlamlığı arttırılmıştır. Ayrıca bu test aracı 10.000 km. yol testini de başarı ile tamamlamıştır.

Nisan 1949’da test aracı Volkswagen’e sunulur. Bu final tasarımı Volkswagen’in tam onayını alır ve hemen 2.000 adet sipariş verilir. Bunun yanında Karosserie Hebmüller, Volkwagen’in önem verdiği bir firma olmasının yanında farklı bir statüye sahiptir. Bu statüye göre Karosserie Hebmüller hem Wolfsburg’daki Volkswagen fabrikasından Type1 kaplumbağa hem de Osnabrück’teki Karmann fabrikasından Karmann cabrio alıp Volkswagen markası adı altında distribütörlük hakkına sahiptir.
Haziran 1949’da Hebmüller üretimi resmen başlamıştır. Seri üretime geçilmesi ile birlikte araç üzerinde bazı değişiklikler meydana gelmiştir. Motor kapağı yeniden dizayn edilmiş, hava giriş ızgaraları gövdenin motor kapağı üzerinde kalan kısmına yerleştirilmiştir. Gövde üzerinde bulunan alüminyum çıta ve aksesuarlar Type1 kaplumbağanın 1949 Deluxe modeli ile birebir aynıdır.

Hebmüller’in en dikkat çekici yanlarından biri gövdenin çok güzel hatlara sahip olmasıdır. Tente yaylı bir sistemle desteklendiğinden sürücü tarafından kolaylıkla açılıp-kapanabilir. Diğer bir özelliği ise iki renk olarak da üretilmiş olmasıdır. Tek renk: siyah, beyaz, kırmızı, çift renk: siyah ve fildişi, siyah ve kırmızı, siyah ve sarı, kırmızı ve fildişi olarak üretilmiştir.
23 Temmuz 1949 Cumartesi günü Hebmüller için sonun başlangıcıdır. Hebmüller fabrikasındaki boya atölyesinde başlayan yangın, daha sonra üretim yapılan diğer bölümlerede sıçramıştır. Yangın sonrası fabrika tamir edilebilir gibi görünmektedir. Fabrikada yangın öncesine kadar sadece 50 adet Hebmüller üretilebilmiştir. Yangından yaklaşık bir ay sonra tekrar üretime geçilecektir.

1949 Sonbaharında üretim çok yavaşlamış, 1950 yılının ilk ayı geride kaldığında 600 adet araç ancak üretilmiştir. Ancak Şubat 1950’de fabrika iyice gücünü yitirecek ve Nisan 1950’de sadece 17 adet Hebmüller üretebilecektir. Üretim artık durmuştur. Fabrikadaki son araçlar Hebmüller adına tamamlanmak üzere Osnabrück’teki Karmann fabrikasına gönderilir. Burada son olarak 15 adet Hebmüller Ağustos 1951 ve Şubat 1953 yılları arasında tamamlanacaktır.

Büyük yangın sonrası Hebmüller finansal problemlerle karşı karşıya gelmiş ve zaman içinde problemler aşılamaz hale gelince 1952 yılında iflas etmiştir. Hebmüller fabrikası daha sonraları Ford firması tarafından yedek parça üretmek için satın alınmıştır.

Son Hebmüller’ler Karmann fabrikasında tamamlanmış olmasına rağmen Karmann, 1952 yılından sonra iki kişilik Hebmüller üretimine devam etmemiş, sadece kendi üretimi olan dört kişilik cabrio’suna konsantre olmuş ve 1979 yılına kadar üretmiştir.
1948 yılından 1953 yılına kadar 1131cc. hacminde ve 25hp beygir gücünde motoruyla 696 adet Hebmüller üretilmiş olmasının yanında günümüzde varlığı bilinen yaklaşık 150 adet Hebmüller bulunmaktadır.

* (Hebmüller olarak bilinmesine rağmen bu aracın model adı Type 14A dır.)
** (Type 18A, Hebmüller tarafından ilk prototipi 1946 yılında yapılan ve 1948-49 yılları arasında Polis aracı olarak üretilen ilk dört kapılı Volkswagen modelidir.)
*** (Bu jant kapağı Habeşistan İmparatoru için özel üretilen ve 1951 yılında Frankfurt Motor Fuarı’nda sergilenen Type 1 kaplumbağada son kez görülecektir.)

Kaynak: Sencer Üneri / Tosbağa Dergisi Sayı: 7










Şu kullanıcı(lar) teşekkür etti: CnkKAYA

Lütfen sohbete katılmak için Giriş ya da Hesap açın.

Geliştiren: Kunena forum